تصور کنید تا چند روز آینده باید پروژه محتوا، طراحی گرافیکی یا طراحی سایت را به کارفرما تحویل دهید. اما در همین حین یک سفر کاری برایتان پیش میآید و با عجله که از خانه خارج میشوید، هارد محتوی پروژه خود را فراموش میکنید. یا اینکه اگر پروژه در لپتاپتان است، در حین سفر مشکلی برای آن رخ داده یا اصلا مسروقه شود.
چنین رخدادی برایتان با چند سال سابقه درخشان بهعنوان یک فریلنسر، یک کابوس سیاه روی نمونه کارها و رضایتمندی کارفرما است. اینجاست که استفاده از فضای ابری نجاتبخش شما خواهد بود. فضایی که پروژه خود را به عنوان یک فضای پشتیبان در آنجا نیز نگهداری کردید تا در دقیقه نود، از رخ دادن چنین مسائلی جلوگیری کنید.
در ادامه این مقاله از وبلاگ فایلز به بررسی مزایای استفاده از فزای ابری برای فریلنسرها میپردازم و با بررسی چالشهایی که این افراد برای مدیریت پروژه دارند، بررسی خواهم کرد که چطور استفاده از یک ابزار مدرن میتواند روی افزایش بهرهوری و کارآمدی آنها موثر باشد.
فریلنسرها و چالشهای مدیریت پروژه
فریلنسرها کسانی هستند که بدون استخدام در یک سازمان یا شرکت از راه دور روی پروژهها کار میکنند. این افراد بابت انجام پروژه حقوق ثابت دریافت نمیکنند و بر اساس حجم کار و نوع پروژه قیمت با کارفرما را به صورت توافقی تعیین میکنند.
امنیت شغلی این افراد ریسک بالایی دارد و گرفتن پروژه خیلی هم راحت نیست. شانس اینکه بتوانند روزانه یا هفتگی پروژهای داشته باشند، به سابقه فعالیت، نمونه کارها و فعالیت آنها در گروهها و کانالهایی که بتوانند کارفرمای جدید پیدا کنند دارد.
چالشهای این افراد صرفا محدود به گرفتن پروژه نیست. در حین انجام کار و هنگام تحویل نیز چالشهای دیگری وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:
- امنیت دادهها:
اگر از فضای پشتیبان برای نگهداری اطلاعات یا دادهها استفاده نکنند و صرفا به خیال اینکه سیستم عامل آنها از همه چیز محافظت میکند پیش بروند، ممکن است هنگام شروع یک روز کاری جدید، با صحنهای مواجه شوند که سیستم عامل پریده یا اینکه خرابی در هارد رخ داده باشد.

- هزینههای پنهان:
برخی فریلنسرها همچون گرافیستها، هزینههای پنهانی بالاتری هم برای انجام پروژه دارند. برای مثال خرید فونت جدید یا استفاده از لایههای آماده که در سایتهای گرافیکی برای فروش عرضه میشود و میتواند روی کاهش درآمد پروژه مذکور موثر باشد.
- وابستگی به اینترنت:
وابستگی به اینترنت جدای از اینکه یک چالش است، میتواند به عنوان یک مزیت برای این شغل محسوب شود. اما به شرطی که به جای استفاده از فضای هارد و فلش یا تحویل حضوری پروژه، از فضای ابری استفاده کنند. چطور؟ در ادامه بیشتر بررسی میکنیم.
مزایای فضای ابری برای فریلنسرها
مثل هر متخصص دیگری شما نیز به عنوان یک فریلنسر برای افزایش بهرهوری و درآمد بیشتر، باید از ابزارهای نوین برای مدیریت پروژه استفاده کنید. فضای ابری تنها یکی از این ابزارهاست که میتواند روی افزایش امنیت پروژههای شما نیز نقش موثری داشته باشد.
پیش از اینکه ببینیم این ابزار چطور به بهبود شرایط کاری و انجام پروژههای شما کمک میکند، بهتر است که ابتدا با کلیدیترین مزایای آن آشنا شویم.
۱. دسترسی ساده و کارآمد پروژهها
وقتی به عنوان یک فریلنسر از فضای ابری استفاده کنید، در هر جایی که باشید دسترسی به پروژههای خود دارید. فرقی ندارد نویسنده محتوا باشید یا طراح سایت و طراح گرافیک؛ هر لحظه ممکن است نیاز به فایل پروژه داشته باشید که برای کارفرما بفرستید یا اینکه آن را با دوست فریلنسر خود به اشتراک بگذارید.
در همین زمینه بخوانید؛ ۸ ویژگی که باید در بهترین فضای ابری دنبالش بگردید
فضای ابری این امکان را میدهد تا بهسادگی هرجا که بودید با استفاده از یک گوشی موبایل یا لپتاپ وارد فضای ابری خود شده و بدون محدودیتهای اینترنت همراه، لینک اشتراک فایل را دریافت و برای دیگری بفرستید.
گیرنده میتواند از طریق لینک اشتراک وارد صفحه مشاهده فایل شده و آن را مشاهده یا در صورت فعال بودن امکان دانلود، دریافت کند. برای افزایش امنیت اطلاعات نیز میتوانید روی لینک اشتراک، رمز عبور تعریف کرده یا دسترسی آن را برای تاریخ و ساعات خاصی محدود کنید.
۲. صرفه جویی در هزینهها
امروزه خرید درایوهای سختافزاری مانند فلش و هارد اکسترنال با فضای بالا (خصوصا پروژههای گرافیکی، تدوین و تخصصی که حجم بالایی دارند) هزینه زیادی دارد. از طرفی دیگر مسائل نگهداری و ریسک از دست دادن آنها همچون سرقت، خرابی یا مفقود شدن نیز مطرح است.
از اینرو باید به فکر استفاده از ابزارهای آنلاین باشیم. شاید فکر کنید خرید سرور یا هاست دانلود میتواند گزینه ایدهآل باشد؛ اما پاسخ منفی است. در اینگونه ابزارها نیز محدودیتهایی از نظر رابط کاربری و هزینه وجود دارد.
بهترین ابزار استفاده از فضای ابری است که محیطی عینا مشابه مدیریت فایل سیستم عامل دارد. به سادگی میتوانید برای خود پوشههای مختلف تو درتو ساخته و فایلهای مهمتان را ساماندهی کنید. هزینه فضای ابری در مقایسه با خرید سختافزار و سرور بسیار کمتر است. خصوصا اینکه بر اساس مصرف هزینهها را پرداخت میکنید.
اگر برآوردتان این است که در طول سال شاید به ۱ ترابایت فضا نیاز داشته باشید یا اینکه پس از اتمام پروژهای فایلها را حذف میکنید، لزوما نیازی نیست از همان ابتدا این میزان هزینه برای خرید فضا کنید. میتوانید با پرداخت ماهانه، بر اساس نیاز همان دورهتان فضا تهیه کرده و هر وقت به انتها رسیدید، ارتقا دهید.

۳. همکاری بدون مرز با دیگران
وقتی از فضاهای سنتی مثل حافظه هارد و فلش یا سرور برای مدیریت پروژه استفاده کنید، امکان همکاری تیمی روی پروژهها از شما سلب خواهد شد. در حالی که فضای ابری اینطور نیست.
در فضای ابری میتوانید با ساخت فضای کاری جداگانه که عینا یک فضای ایزوله و جدا از فضای شخصیتان است، بخشی را برای مدیریت پروژههای گروهی اختصاص دهید.
مثلا یک پروژه طراحی گرافیک برای شرکت X دارید. میتوانید با ساخت یک فضای کاری دیگر فریلنسرهایی که به صورت گروهی روی آن پروژه کار میکنید را در قالب عضو به این فضا اضافه کرده و دسترسی لازم برای آپلود، ویرایش و مدیریت فایل را در اختیار آنها قرار دهید.
۴. مقیاسپذیری و ادغام با سایر ابزارها
فضای ابری قابلیت توسعه و اتصال به دیگر نرمافزارها و ابزارهای آنلاین را دارد. به راحتی میتوانید با API آن را به این ابزارها متصل کرده و استفاده کارآمدتری از آن داشته باشید.
برای مثال اگر طراح سایت هستید، میتوانید با اتصال سایت مشتریان به فضای ابری، فرآیند بکاپ گیری خودکار از سایت آنها را به فضای ابری خود متصل کنید. با این کار سرویس بکاپ گیری را میتوانید به عنوان یک ارزشافزوده به مشتری خود فروخته و درآمد بالاتری کسب کنید.
۵. افزایش بهرهوری و پروژههای بیشتر
مهمترین مزیت فضای ابری برای فریلنسرها افزایش بهرهوری است که میتواند منجر به گرفتن پروژههای بیشتر و افزایش بهرهوری شود که نتیجه همه آنها افزایش درآمد است.
وقتی به عنوان یک نویسنده محتوا، طراح سایت یا گرافیست، نمونه پروژه خود را در قالب pdf, word یا هر فرمت دیگری در فضای ابری آپلود کنید، میتوانید با لینک اشتراک قابلیت مشاهده پیشرفت پروژه یا حداقل نمونه آن را برای کارفرما ارسال کنید.

این مسئله هم از نظر کلاس کاری برای شما حائز اهمیت است که نشان میدهد با ابزارهای نوین کار میکنید. هم اینکه میتواند روی افزایش اعتماد کارفرما و جلب رضایت وی از مسیر پیشرفت پروژه موثر باشد.
علاوه بر این با خیالی آسودهتر پروژههای خود را در محیطی ایمن پیش میبرید که میتواند شما را از درگیر شدن با حاشیههای از دست رفتن بخشی از داده و… دور کند که خود همین مسئله منجر به افزایش بهرهوری میشود.
کاربرد فضای ابری برای فریلنسرها در عمل
حالا که با مزایای فضای ابری برای فریلنسرها آگاه شدید، در عمل نگاهی به چندتا از کاربردهای این ابزار بپردازیم. بسته به تخصص و حوزه فعالیت، میتوان کاربردها را به چیزهای بیشتری تعمیم داد.
فضای ابری برای نویسندگان محتوا
خرابی سیستمعامل یا احتمال حذف فایل پروژه برای نویسندگان محتوا، بیشترین سهم را در از دست رفتن فایل یک مقاله یا پروژه کامل دارد. تصور کنید نویسندهای هستید که یک پروژه تولید محتوای ۱۰۰ هزار کلمهای برای یک ماه گرفتید، درست چند روز مانده به تحویل پروژه، ویندوزتان پریده یا اینکه یک از اعضای خانواده اشتباها پوشه پروژه را حذف کند.
بزرگترین کابوسی است که میتواند برایتان رخ دهد. از همینرو باید همیشه به فکر یک فضای پشتیبان برای نگهداری از پروژههای خود باشید که در اینجا فضای ابری به شما کمک میکند.

کافی است بهطور مستمر با کامل شدن هر محتوا آن را روی فضای ابری خود آپلود کنید. یا اینکه اگر از برنامه فضای ابری روی سیستم خود استفاده میکنید، با اتصال آن به مایکروسافت و دیگر ویرایشگرهای متن، به صورت لحظهای روی پروژه در فضای ابری کار کنید.
درایو شخصی برای طراحان وب و گرافیک
طراحان وب و گرافیستها که همکاری گروهی دارند میتوانند با ساخت گروه تیمی روی فضای ابری به صورت چند نفره هر کدام بخشی از پروژه را پیش ببرند. مثلا طراح گرافیک با کامل کردن تصاویر و بنرهای مربوط به اسلایدر که قرار است روی سایت قرار گیرد، آنها را تکمیل کرده و در پوشه مربوطه قرار دهد.
در همین زمینه بخوانید؛ کاربرد فضای ابری برای مدیران سایت
طراح سایت بخشهای مختلف را روی شبیهساز کامل کرده و در پایان هر دوره کاری آخرین نسخه از تغییرات را درون فضای ابری قرار دهد. یا اینکه از طریق ادغام آن با دیگر فضاها، امکان مدیریت و کنترل بیشتر از راه دور را داشته باشد.
بهترین فضای ابری برای فریلنسینگ
درایو شخصی یا Cloud Storage جزو جدیدترین روشهای میزبانی داده هستند که چند سالی است رواج یافته است. از نمونههای بارز این فضا میتوان به گوگل درایو، وان درایو مایکروسافت و دراپ باکس اشاره کرد.
برای ما کاربران ایرانی که محدودیت در پرداخت بین المللی داریم و از طرفی دیگر مشکلات تحریم و همچنین قطعی اینترنت داخلی وجود دارد، استفاده از نسخههای پولی دشوار است. از طرفی نسخههای رایگان نیز به دلیل مخاطرات تحریم که گاهی دامنگیرمان میشود، ریسک استفاده از آنها را بالا میبرد.

فضای ابری فایلز؛ جایگزین مناسب ابزارهای خارجی
به جای آن میتوان از فضای ابری ایرانی استفاده کرد. سایت فایلز به نشانی files.ir جزو بهترین گزینهها برای خرید فضای ابری است. این ابزار امکانات بهروز و متنوعی دارد که همچنان در حال توسعه بوده و در حال بیشتر شدن است. از جمله قابلیتهای ان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان ساخت بی نهایت پوشه و فایل برای مدیریت دادهها.
- پشتیبانی از فرمتهای متنوع بدون محدودیت روی فرمتهای خاص.
- قابلیت ساخت فضای کاری جداگانه با امکان دعوت از اعضا برای ساخت فضای تیمی.
- امکان آپلود فایل از طریق آدرس بدون نیاز به آپلود از رایانه شخصی.
- قابلیت آپلود از طریق تلگرام با امکان فوروارد فایل از هر چت درون ربات.
- کنترل کامل روی فایلها با قابلیت انتقال فایل بین فضاهای کاری و شخصی.
در نسخههای بعدی فایلز، میتوانید از پلاگینها و افزونههای رایگان این ابزار برای اتصال به سیستمهایی همچون وردپرس، ووکامرس و دیگر سایت سازها استفاده کنید که قابلیتهایی مثل پشتیبان گیری خودکار از سایت یا اتصال فضای ابری فایلز به عنوان زیرساخت محصولات فروشگاه دانلودی را فراهم خواهد نمود.
جمعبندی نهایی
در روزگاری که استفاده از تکنولوژی بهرهوری کارها را افزایش داده، محکومیم که مطابق به امکانات روز پیش رویم. چرا که افزایش بهرهوری برای ما اولویت بالایی دارد که میتواند به افزایش کارایی و درآمد منجر شود.
فریلنسرها میتوانند با استفاده از این ابزارها بیشترین بهرهوری را در انجام کارهای خود داشته باشند. پروژههایی که ساعتهای گرانقدر خود را روی خلق آن صرف کردید، ارزش ندارد که وقتی با هزینه جزئی میتوانید از آنها محافظت کنید، در خطر از دست دادن قرار دهید.