۵ دلیل استفاده از فضای ابری برای آپلود فایل

در این مقاله به بررسی جامع عملی فضای ابری خواهیم پرداخت و با مقایسه جزئی که با فضای ذخیره سازی سخت افزاری دارد، ۵ دلیلی که باید از فضای ابری به جای هارد درایو یا فضای فلش استفاده کنید می‌پردازیم.

از دست دادن فایل‌های مهم حافظه فلش یا هارد اکسترنال بزرگ‌ترین کابوسی است که با آن مواجه می‌شوید. فضای ابری راهکار جایگزین و مدرن برای ذخیره‌سازی فایل‌ها است که باید نسبت به استفاده از آن تغییر جهت دهید. در این مقاله به بررسی ۵ دلیل استفاده از فضای ابری خواهیم پرداخت.

همانطور که قبلا نیز در مقاله انواع هارد اکسترنال بررسی کردیم، استفاده از این دستگاه‌های سخت‌افزاری با اینکه گزینه عالی برای نگهداری از فایل‌های مهم محسوب می‌شوند؛ اما در مقابل ریسک نگهداری یا سرقت آنها باعث می‌شود که احتمال از دست رفتن اطلاعات نیز افزایش یابد.

از این‌رو لازم است که همواره یک فضای جایگزین دیگری برای نگهداری ایمن‌تر در اختیار داشته باشیم. این فضا می‌تواند یک فضا ابری باشد، یا اینکه از یک هارد درایو دیگری که مدام اطلاعات آن را با هارد روزمره همگام‌سازی کنیم مورد استفاده قرار گیرد. ولی کدام بهتر است؟ بیایید بررسی کنیم.

کاربرد فضای ابری چیست؟

منظور از فضای ابری یک درایو شخصی بر روی بستر اینترنت است که امکان آپلود، ذخیره سازی، اشتراک‌گذاری و مدیریت انواع فایل را در اختیارتان قرار می‌دهد. این فناوری یک راهکار جایگزین و مدرن برای ذخیره سازی سنتی فایل‌ها روی حافظه‌هایی همچون فلش و هارد دیسک است. در فضای ابری نیازی به استفاده از سخت‌افزار فیزیکی ندارید و تنها چیزی که به آن نیاز است انجام ثبت‌نام در سایت است.

پس از عضویت در یک فضای ابری، با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری می‌توانید وارد فضای ابری خود شده و به مدیریت فایل‌ها و پوشه‌های خود بپردازید.

کاربرد فضای ابری

این فضا سرویسی امن برای مدیریت فایل است که مانند File Manager سیستم عامل عمل می‌کند. می‌توانید روی آن پوشه‌های مختلفی ایجاد کنید، هر پوشه حاوی فایل‌هایی با پسوندهای مختلف باشد و کنترل کاملی روی انواع پوشه و فایل داشته باشید.

جدای از کارهای مدیریتی مثل کپی، انتقال، تغییر نام یا حذف، به قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای اشتراک‌گذاری دسترسی دارید که امکان گذاشتن رمز برای مشاهده، تعیین تاریخ انقضا و اجازه برای دانلود را در اختیار قرار می‌دهد. همه این چیزها از طریق یک لینک اشتراک صورت می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نکات کاربردی، به مقاله نکات انتخاب بهترین فضای ابری مراجعه کنید.

۵ دلیل استفاده از فضای ابری (عملی)

حال که با فضای ابری آشنا شدید، در ادامه به معرفی ۵ دلیل استفاده از فضای ابری و جایگزینی آن با انواع حافظه ذخیره‌سازی همچون فلش و هارد می‌پردازیم.

۱. دسترسی آسان از هر مکان و دستگاهی

برخلاف فضای سخت‌افزاری، در فضای ابری محدودیتی در دسترسی فایل‌ها ندارید. استفاده از هارد یا فلش مستلزم این است که این درایوهای سخت‌افزاری را همراه خود داشته و آنها را هر جایی که می‌روید حمل کنید. حمل آنها نیز ریسک بالایی دارد. از شرایط نگهداری گرفته تا احتمال سقوط یا گم شدن، می‌تواند روی از دست دادن اطلاعات تاثیر بگذارد.

در حالی که فضای ابری بر روی بستر اینترنت قرار دارد. در هر جایی که دسترسی به لپتاپ یا موبایل متصل به اینترنت داشته باشید، می‌توانید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور خود، وارد حساب کاربریتان شده و فایل‌های خود را مدیریت کنید.

تصور کنید یک فریلنسر طراح گرافیک در تهران هستید که در کافه‌ای در تهران نشسته‌اید و با یک صدای دینگ، مشتری شما از شیراز به شما پیغام داده و درخواست فایل پروژه را می‌کند. ضرورتی ندارد نگران چیزی باشید. کافی است با همان گوشی خود وارد فضای ابری شده و لینک اشتراک‌گذاری پروژه را از طریق ایمیل یا کپی کردن و اشتراک‌گذاری از طریق پیام رسان‌ها برای وی بفرستید.

امنیت بالای فضای ابری در مقایسه با هارد درایو

۲. امنیت بالا در نگهداری فایل

فضاهایی همچون حافظه فلش یا رم به دلیل کوچکی ابعاد شانس گم شدن بالایی دارند. هارد اسکترنال نیز به دلیل حساسیتی که در برابر ضربه، سقوط از ارتفاع و برخی موارد بزرگی که دارد نیز مشکلات خاص خود را دارد. از این‌رو تامین امنیت آنها چه از جهات آسیب فیزیکی و چه از نظر سرقت بسیار اهمیت دارد.

از طرفی دیگری اگر آسیب جزئی هم به آنها وارد شود، امکان بازیابی فایل‌ها یا تعمیر آنها بسیار ریسک دارد. در مقابل فضای ابری چنین مشکلاتی را ندارد.

فایل‌های شما در یک محیط امن نگهداری می‌شوند. محیطی که بر روی بستر فضای ابری بوده و به صورت همزمان چندین سرور متصل به یکدیگر، مدام در حال هم‌رسانی این داده‌ها هستند تا اگر خرابی برای یک هارد سرور رخ داد، داده‌ها از سرور جایگزین قابل استفاده هستند.

گذشته از همه این‌ها امکاناتی که برای گذاشتن رمز روی فایل‌ها و پوشه‌ها وجود دارد این امکان را فراهم می‌کند که هر کسی که لینک فایل را داشته باشد، الزاما قادر به مشاهده یا دانلود آن نباشد. بلکه با توجه به سطح دسترسی تنظیم شده روی داده قادر به استفاده از آن خواهد بود.

۳. اشتراک گذاری ساده و سریع فایل با دیگران

وقتی صحبت از اشتراک‌گذاری فایل با دیگران می‌شود، فضای ابری یک سروگردن از هر فناوری دیگری بالاتر است. تصور کنید فریلنسری هستید که می‌خواهید نمونه کارهای خود را برای دیگران بفرستید یا اینکه یک سری فایل آماده دارید که بسته به شغلتان با دیگران به اشتراک می‌گذارید و از قضا حجم نسبتا بالایی هم دارند.

همانطور که در استفاده از فضای ابری تلگرام می‌توانید یک فایل را در پوشه Saved Messages ذخیره کرده و آن را فوروارد کنید، در استفاده از فضای ابری نیز می‌توانید به همین شیوه با قابلیت اشتراک‌گذاری عمل کنید.

لزومی ندارد که برای گیرندگان مختلف فایل را فرستاده و حجم اینترنت شما مدام مصرف شود. بلکه با یک بار آپلود این فایل در ضای ابری، می‌توانید لینک اشتراک را برای دیگران ارسال کنید تا آنها بتوانند فایل را به صورت آنلاین مشاهده کنند یا در صورت نیاز آن را دانلود کنند.

در اشتراک‌گذاری یک فایل نیز دست شما باز است. می‌توانید لینک اشتراک را با استفاده از رمز محافظ کنید تا تنها مخاطب شما که رمز به وی می‌دهید قادر به دسترسی باشد. یا اینکه با تعیین تاریخ و ساعت انقضا فرصت محدودی برای مشاهده بدهید. حتی قابلیت دانلود یا صرفا مشاهده را برای وی تعیین کنید.

مدیریت تیمی فایل در فضای ابری

۴. فعالیت تیمی و افزایش بهره‌وری

یکی دیگر از مهم‌ترین دلیل استفاده از فضای ابری قابلیت فعالیت تیمی است. به این صورت که می‌توانید به صورت گروهی یک فضای ابری مشترک را در اختیار داشته و روی فایل‌ها کار کنید. هر یک از اعضای تیم نیز می‌توانند نقش و دسترسی خاص خود را داشته باشند.

با عضویت شما در فضای ابری، یک فضای شخصی برای مدیریت فایل‌های خود در اختیار دارید. می‌توانید با ساخت فضای کاری جدید، یک محیط ایزوله در کنار این فضای شخصی داشته باشید که همه فایل‌های درون آن جدا از محیط شخصی است.

این فضاهای کاری از قابلیت دعوت از اعضا پشتیبانی می‌کنند. کافی است آدرس ایمیل آنها را وارد کنید تا لینک دعوتنامه ارسال شده و عضو این فضا شوند. ۳ نوع دسترسی نیز می‌توانید برای آنها تعیین کنید:

  1. مدیر: دسترسی کامل به فضای کاری تعریف شده شامل آپلود، مدیریت فایل‌ها و مدیریت اعضا.
  2. ویرایشگر: مدیریت فایل‌های فضای کاری شامل آپلود، ویرایش، انتقال یا حذف فایل‌ها.
  3. مشارکت کننده: صرفا دسترسی برای مشاهده فایل‌های روی فضای کاری.

چنین ویژگی به افزایش بهره‌وری شما کمک خواهد کرد. برای مثال افرادی که به صورت گروهی روی یک پروژه کار می‌کنند می‌توانند با تکه‌تکه کردن هر بخش از پروژه، هرکدام بخشی از کار را پیش برده و در لحظه ببینند که هر یک از اعضا در چه مرحله‌ای قرار دارند.

هزینه و قیمت فضای ابری

۵. صرفه جویی در هزینه و فضای کاربردی

فضای ابری در مقایسه با خرید سرور یا خرید هارد اکسترنال هزینه مقرون به صرفه‌تری دارد. البته این مورد را باید با درنظر گرفتن مسائل امنیتی و ریسک خرابی یا سرقت درنظر بگیرید.

الزاما مجبور نیستید که از همان ابتدا فضای بزرگی را خریداری کنید که شاید پر کردن آن بیش از یک‌سال طول بکشد. می‌توانید متناسب با استفاده و نیاز خود فضایی تهیه کنید. سپس به مرور زمان با پر شدن این فضا آن را به پلن‌های بالاتر ارتقا دهید.

در حالی که برای هارد اکسترنال چنین چیزی در اختیار ندارید. مثلا اگر ۲ ترابایت فضا نیاز داشته باشید، از همان ابتدا باید هزینه کلی آن را پرداخت کنید.


مثال‌های عملی از کاربرد فضای ابری

استفاده از فضای ابری کاربردهای متنوعی دارد. از این فضا می‌توان برای کارهای روزانه گرفته تا کارهای تخصصی یا مرتبط با شغل و حرفه خود بهره برد. در ادامه چندتا از موارد عملی آن را با هم مرور می‌کنیم.

  • مدیران سایت می‌توانند از این فضا برای مدیریت بکاپ سایت، مدیریت فایل‌های مهم سایت یا نگهداری از داده‌های مالی و حقوقی استفاده کنند که پیش از این در مقاله ۸ کاربرد فضای ابری برای مدیران سایت به معرفی برخی از آنها پرداختیم.
  • دانشجویان می‌توانند از این فضا برای مدیریت پروژه‌های درسی خود استفاده کنند که شامل اشتراک‌گذاری فایل‌های پروژه با هم‌گروهی خود یا استاد راهنما می‌تواند باشد.
  • فریلنسرها می‌توانند از این فضا برای نمایش لیست نمونه کارهای خود استفاده کرده و شانس دریافت پروژه خود را با توجه به اینکه از ابزارهایی حرفه‌ای برای پرزنت حرفه خود با کارفرما استفاده می‌کنند، بالاتر ببرند.
  • معلمان یا کسانی که در حوزه آموزش فعالیت دارند می‌توانند اسلایدهای آموزشی خود را که شامل فایل‌های pdf یا word است روی این فضا نگهداری کرده و بر اساس رشته و سال تحصیلی طبقه‌بندی کنند. پشتیبانی از قابلیت پیش‌نمایش این امکان را فراهم می‌کند تا الزاما نیازی به دانلود فایل نباشد و همچنین با استفاده از لینک اشتراک، دسترسی به اسلایدهای آموزشی را به دانشجویان خود بدهند.

به همین ترتیب می‌توانید از فضای ابری استفاده‌های متنوعی داشته باشید که با کمی جستجو و کنکاش در وبلاگ فایلز می‌توانید با برخی از آنها همراه با ذکر مثال‌های کاربردی آشنا شوید.

فضای ابری فایلز

جمع‌بندی نهایی

تمامی این دلایلی که در مقاله بررسی شد را می‌توانید در فضای ابری فایلز به نشانی www.files.ir جستجو کنید. فایلز یک درایو شخصی برای مدیریت، اشتراک‌گذاری و نگهداری از داده‌ها است که به شما امکان می‌دهد کنترل کاملی روی فایل‌های خود داشته و در هر جایی به آنها دسترسی داشته باشید.

این فضای ابری تمامی قابلیت‌هایی که در این مقاله به آنها اشاره شد را پشتیبانی می‌کند. امکانات جدیدی دیگری نیز در حال افزوده شدن به آن است که شامل آپلود فایل از آدرس، آپلود فایل از طریق ربات تلگرام و قابلیت اتصال به انواع افزونه و پلاگین استفاده شده در سایت‌ها و نرم‌افزارهای مختلف است.

برای تست این فضای ابری ۲ گیگ فضا درنظر گرفته شده است که می‌توانید با پر کردن فرم ثبت نام به آن دسترسی داشته باشید. هر زمان نیاز به فضای بیشتر داشتید می‌توانید این فضای شخصی را تا ۵۰۰ گیگ افزایش داده و برای فضای بیشتر از این با ما تماس بگیرید تا بسته‌های چند ترابایتی را برای حساب کاربری شما ارتقا دهیم.

۲ گیگ فضای هدیه

با عضویت رایگان در فایلز دریافت کنید.

همین حالا عضو شوید
افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

اطلاع از جدیدترین اخبار، تخفیف‌ها و دریافت آموزش‌های کاربردی