امروزه به لطف سایتها، با ابزارهای گوناگونی مواجهیم که زندگی ما را سادهتر کردهاند. مسئلهی مهم برای این سایتها میزبانی دادهها است. با حجم عظیمی از فایل مواجهیم که باید در جایی مناسب نگهداری شوند. امروزه کاربرد فضای ابری برای مدیران سایت در مقایسه با روشهای سنتی مثل سرور یا هاست دانلود بیشتر شده است.
در ادامه این مقاله قصد دارم به معرفی چندتا از رایجترین کاربرهای درایو ابری برای سایتها بپردازم. کاربردهایی که نهتنها روی ذخیرهسازی ایمن دادهها تمرکز دارند، بلکه با امکان اشتراکگذاری، مدیریت فایل و همچنین ایجاد اتوماسیون هزینههای شما را در مقایسه با استفاده از هاست و سرور کاهش خواهند داد.
فضای ابری یا درایو شخصی چیست؟
همانگونه که در مقاله فضای ابری چیست گفته شد، این فضا درست مانند یک درایو شخصی عمل میکند که میتوانید مانند سیستم عامل کامپیوتری خود، به مدیریت پوشهها و فایلهای خود بپردازید.
مزیت این فضا در مقایسه با هاردهای ذخیره سازی سختافزاری این است که روی بستر اینترنت قرار دارند. از اینرو نیاز به حمل قطعه سختافزاری ندارید. هرجا که به یک مرورگر و اینترنت دسترسی داشته باشید، میتوانید وارد فضای ابری خود شده و فایلها و دادههایتان را مدیریت کنید.
۸ کاربرد فضای ابری برای مدیران سایت
استفاده از فضای ابری این روزها در حال رواج یافتن است. بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته، گفته میشود که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۰ درصد نیاز مدیران سایت برای میزبانی دادهها به جای استفاده از هاست و سرورهای دانلود، به فضای ابری اختصاص خواهد یافت. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله هاست دانلود یا فضای ابری را مطالعه کنید.
اما آیا تابهحال فکر کردید که فضای ابری جدای از اینکه میتواند یک درایو شخصی باشد، چه کاربردهایی میتواند برای افراد خاص مثل مدیران سایت داشته باشد؟ در ادامه ۸ مورد از آنها را بررسی میکنیم.
۱. هاست دانلود برای فروشگاههای فایل
یکی از چالشهای اصلی فروشگاههای آنلاین فایل (محصولات مجازی) هزینههای مربوط به زیرساخت محصولات دیجیتال با خرید هاست دانلود است. سایتهایی مانند فروش کتاب الکترونیکی، محصولات تخصصی دانلودی و… را درنظر بگیرید که فایل برخی از این فروشگاهها چند گیگ است.
خرید هاست دانلود برای این فروشگاهها و اتصال آن به نرمافزارهایی مانند ووکامرس میتواند هزینه بالایی داشته باشد. در حالی که با استفاده از فضای ابری این هزینه کاهش پیدا میکند. از سوی دیگر محیطی با رابط کاربری بهتر برای مدیریت فایل محصولات خود دارند.

این سایتها میتوانند به جای خرید هاست دانلود و اتصال آن به فروشگاهساز، فضای ابری خریداری کرده و با ایجاد پوشه برای فایل محصولات دانلودی، ساماندهی بهتری روی آنها داشته باشند. همچنین این کار بار اضافی را از روی سرور سایت میکاهد.
سایت فایلز که جزو بهترین فضای ابری ایرانی است، در حال کار روی افزونهای برای فروشگاه ساز ووکامرس است که با نصب آن میتوانید بهجای خرید هاست دانلود، از فضای ابری بهعنوان زیرساخت میزبانی محصولات دیجیتال خود استفاده کنید.
۲. مدیریت فایلهای مهم کسب و کار
مدیران سایتها با افراد مختلفی همکاری میکنند. از توسع دهنده گرفته تا طراح گرافیک و تولیدکنندگان محتوا. نتیجه این همکاری وجود قراردادها، فاکتورها، گزارشات مالی و اسناد حساس دیگر است که باید از آنها در جای مطمئنی نگهداری شود.
یکی از کاربردهای فضای کاری برای مدیران سایت مدیریت همین فایلهاست. میتوانید پوشهای جداگانه برای اسناد داشته باشید که شامل چند پوشه داخلی مانند «قراردادها، اسناد مالی، بازاریابی، بیمه» باشد. سپس درون این پوشهها اسناد مالی را بر اساس نامگذاری مناسبی آپلود کنید.
قابلیت جستجو میان فایلها بر اساس تاریخ و فرمتهای دیگر نیز کمک میکند تا این فایلها را سریعا پیدا کنید. حتی میتوانید از طریق API فضای ابری را به سایت یا CRM خود متصل کنید تا این فایلها از طریق نرمافزار قابل مدیریت و آپلود باشند.
۳. سیستم دانلود فایل برای کاربران سایت
برای سایتهایی که محتوایی ارائه میدهند که در کنار آن کاربر میتواند فایلی را دانلود کند یا اینکه با دیدن تبلیغ میتواند به لینک دانلود دسترسی داشته باشد، همچون سایتهای دانلود فایل، دیگر کاربرد فضای ابری برای مدیران سایت است.
میتوانید فایلهایی که برای دانلود در اختیار کاربران سایت خود قرار میدهید در فضای ابری آپلود کنید. برای اینکه روی برندینگ سایت کار کنید قابلیت گذاشتن رمز روی لینک دانلود نیز وجود دارد.
یا اینکه برخی سایتها که صرفا فایل pdf یا word در اختیار قرار میدهند، به جای دانلود بخواهند صرفه نسخه پیشنمایشی از آن ارائه دهند. میتوانند لینک اشتراکگذاری را طوری تنظیم کنند که کاربر در مرورگر قادر به مشاهده محتویات فایل است اما نمیتواند آن را دانلود کند.

۴. راهکار عالی برای پشتیبان گیری از سایت
یکی از حیاتیترین کاربردهای فضای ابری، استفاده به عنوان فضایی برای پشتیبان گیری از سایت و دیتابیس است. با این ویژگی میتوانید از طریق API سایت خود را به فضای ابری متصل کنید تا در بازههای زمانی انتخابی به صورت خودکار فرآیند بکاپگیری انجام گرفته و روی فضای ابری ذخیره شود.
ما در فایلز در حال کار روی دو سیستم هستیم:
- گزینه اول امکان آپلود از طریق آدرس اینترنتی است که میتوانید لینک دانلود بکاپ خود را در فضای ابری وارد کنید تا بدون نیاز به دانلود از طریق هاست و آپلود دوباره در فضای ابری، به صورت مستقیم از سرور سایت شما دریافت شده و روی فضای ابریتان ذخیره شود. با این ویژگی دیگر ترافیک اینترنتی مصرف نمیکنید و ساعتها زمان نیز صرف دانلود و آپلود نخواهد شد.
- گزینه دوم افزونهها و پلاگینهای آماده برای سایتسازها هستند که با نصب آنها میتوانید سایت خود را به فضای ابری فایلز منتقل کرده و با تعریف بازه زمانی و انتخاب ساعت مشخص بتوانید به صورت خودکار از سایت خود نسخه بکاپ تهیه کرده و روی فضای ابری آپلود کنید.
استفاده از فضای ابری در مقایسه با هاست بکاپ سایت این مزیت را دارد که فرآیند بکاپ گیری خودکار پیادهسازی کنید، هزینه کمتری پرداخت کنید و از همه مهمتر محیط کاربری در اختیار دارید که میتوانید از آن برای اشتراکگذاری و مدیریت فایلهای دیگر خود نیز استفاده کنید.
۵. ذخیره و مدیریت رسانههای سایت
برخی سایتها دارای فایلها و رسانههای به خصوصی هستند که یا حجم بالایی دارند یا اینکه بر اساس نوع رسانه، بازدید همزمان چندین کاربر از آنها میتواند روی مصرف منابع سرور اصلی تاثیر مستقیم داشته باشد.
برای مثال سایتهایی که با فیلم و فایلهای ویدئویی سروکار دارند. اما نمیخواهند به هر دلیلی از یوتوب به دلیل فیلترینگ یا رسانههای داخلی استفاده کنند.
برای این منظور نیز میتوان از فضای ابری استاده کرد. فضای ابری در بخش اشتراکگذاری این امکان را فراهم میکند که یک کد Embed نیز برای درج رسانه در صفحات وب داشته باشید.
میتوان با قرار دادن این کد در رسانههای خود فایل ویدئویی یا هر فایلی که از قابلیت پیشنمایش پشتیبانی میکند را قرار داد تا کاربران به محتوای آن دسترسی داشته باشند و منابع سرور شما نیز مصرف نشود.

۶. همکاری تیمی و اشتراک گذاری فایل
قابلیت دیگر فضای ابری برای مدیران سایت پشتیبانی از فضای تیمی است. میتوانید چندین فضای شخصی جداگانه برای تیمهای مختلف سایت خود ایجاد کنید.
- یک فضا برای تیم بازاریابی.
- یک فضا برای تیم تولید محتوا.
- یک فضا برای تیم توسعه دهندگان.
- و…
هریک از این تیمها درواقع یک فضای ایزوله و جداگانه از فضای اصلی شخصی شما هستند. میتوانید برای هر تیم چند عضو مختلف تعریف کنید که هر کدام از این اعضا نیز ۳ نوع دسترسی مختلف خواهند داشت.
- گروهی با دسترسی مدیر که میتوانند همه فایلهای تیم را مدیریت کرده یا خودشان نیز اعضا را مدیریت کنند.
- گروهی با دسترسی ویرایشگر که میتوانند فایلهای خود را مدیریت کنند.
- گروهی با دسترسی مشارکت کننده که صرفا امکان مشاهده فایل را خواهند داشت.
بدین ترتیب اعضای تیم با یکدیگر در تعامل بوده و میتوانند فایلها و دادههایی که روی سایت بارگذاری میشود را مدیریت کنند.
۷. فضایی برای ذخیره سازی لاگ و دادههای تحلیلی
برخی سایتها با توجه به ماهیت خود نیاز به ابزارهایی برای ثبت لاگ و دادههای آماری روزانه دارند که باید توسط تیمهای مختلف بررسی و مطالعه شوند. نگهداری از این میزان لاگ روی سرور اصلی سایت و تحلیل آنها میتواند هزینههای میزبانی را افزایش دهد.
میتوانید به جای نگهداری این دادهها روی سرور سایت، آنها را به صورت روزانه از طریق یک API در قالب فایلهای آماری به فضای ابری منتقل کنید تا تیم مربوطه با دسترسی که به این دادهها دارد روی تحلیل این دادهها کار کند. همچنین فضای کاری این امکان را فراهم میکند تا با اتصال به ابزارهای تحلیلی ثالث از طریق API بتوانید به کمک ابزارهای BI، الگوهای رفتاری کاربران را بررسی کنید.
۸. ادغام با ابزارهای اتوماسیون از طریق API
برای صرفهجویی در زمان خود میتوانید فضای ابری را با دیگر ابزارها ادغام کرده و از طریق اتوماسیونهای هوشمند، بخشی از کارکرد سایت خود را به دست هوش مصنوعی یا ابزارهایی همچون n8n بسپارید.
این کاربرد جزو موارد خاص است و جنبه عمومی ندارد. بیشتر باید بر اساس نیاز روی آن مانور دهید که در آینده با پیادهسازی پلاگینهای آماده روی فایلز به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
کدام فضای ابری مناسب مدیران سایت است؟
فضاهای ابری خارجی نظیر گوگل درایو، دراپ باکس یا وان درایو مایکروسافت از سویی امکان پرداخت دلاری را برای ما ایرانیان ندارند و از سوی دیگر در قطعیهای اینترنت، دسترسی به آنها مقدور نخواهد بود. از این رو استفاده از فضای ابری ایرانی که سرورهای آن نیز داخل ایران باشد، گزینه بهتری است.

سایت فایلز به نشانی www.files.ir یکی از بهترین گزینهها برای خرید فضای ابری است. این سایت در نسخه رایگان ۲ گیگ فضا را در اختیارتان قرار میدهد که به محض ثبتنام فعال شده و به منظور تست میتوانید از آن استفاده کنید. از امکانات این فضای ابری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان ساخت بی نهایت پوشه با قابلیت آپلود انواع پسوند فایل.
- قابلیت ساخت لینک اشتراک یا دانلود با امکان درج رمز، تاریخ انقضا یا محدودیت در مشاهده یا دانلود فایل.
- قابلیت ساخت فضای کاری جداگانه با امکان افزودن اعضا به عنوان فضای تیمی با لاگ پیشرفته فعالیت هر یک از اعضا.
- امکان کپی، انتقال، تغییر نام یا حذف فایل.
- پشتیبانی از API برای اتصال به سایت یا نرمافزار دلخواه.
- قابیت ارتقای فضا تا بستههای ۵۰۰ گیگ یا سفارش حجم اختصاصی چند ترابایت.
اگر مدیر سایت هستید و نیاز به فضایی مناسب با رابط کاربری عالی برای مدیریت دادههای مهم خود دارید، همین حالا در فایلز عضو شده و امکانات آن را تست کنید.
جمعبندی نهایی
استفاده از فضای ابری برای مدیران سایت این امکان را فراهم میکند که در محیطی با رابط کاربری مناسب دادههای خود را مدیریت کنند. برخلاف هاست دانلود که محدود به FTP یا کنترل پنل هاست هستید، در فضای ابری میتوانید از طریق API یا رابط کاربری خود سیستم فایلها را مدیریت کنید.
وجود امکانات مدیریتی برای فایل که صرفا با راست کلیک کردن امکان تولید لینک اشتراک یا مدیریت آن را دارید از دیگر قابلیتهای این سیستم است. اما موارد امنیتی همچون رمزگذاری روی فایل یا تاریخ انقضا در دسترسی به فایل جزو مواردی است که بر روی هاست دانلود پیادهسازی آن به سادگی فراهم نیست.
با توجه به ساختاری که سایت شما دارد، میتوانید به جای خرید هاست دانلود از فضای ابری برای مدیریت فایلهای خود استفاده کنید. چه فایلهایی که جنبه عمومی داشته و در اختیار کاربران سایت خود قرار میدهید؛ چه فایلهای مدیریتی که باید با اعضای تیم سایت تبادل کنید.